maanantai 23. heinäkuuta 2012

Kelibia

Lauantaina suunnattiin Kelibialle. Tällä kertaa Iaestelaisista lähti Jamil ja Ahmed. Dudu ja yksi muu vanha Iaestelainen olivat myös mukana varmistamassa, että kaikki menee hyvin.
Aikataulussa lähtöajaksi oli merkitty 9.30. Noin kello 9.20 kävin viemässä roskia ulos ja lähes kaikki uudet harjoittelijat (korkeintaan South-tripillä käyneet), istuivat tavaroineen ulkona odottamassa. Ensimmäiset olivat kuulemma tulleet ulos ja yhdeksältä. Niillä on vielä paljon oppimista Tunisiassa elämisestä, kaikki tapahtuu kyllä, vaikkei välttämättä ihan juuri kellon mukaan. Hyvin ehdittiin mm. lakanat pestä ja tehdä cd bussissa kuunneltavaksi aamulla ennen lähtöä. Matkaan lähdettiin 10.30 aikoihin, bussin papereiden kanssa oli ollut jotain ongelmia. Bussihan oli siis tuttu (muttei välttämättä niinkään turvallinen) yliopiston bussi, jolla on kaikki reissut South-trippiä lukuunottamatta tehty. Ei ollut kaikki uusista ihan tyytyväisen oloisia, mutta kyllä nekin tottuu.

Tällä kertaa ei asuttu hotellissa, vaan meillä oli talo, jossa asuttiin. Sänkyjä ei riittänyt kaikille, vaan osa joutui nukkumaan patjoilla lattialla. Silti meinasi tehdä vähän tiukkaa löytää kaikille nukkumapaikka. Sitä ei kuitenkaan kannattanut heti murehtia, vaan lähdettiin rannalle uimaan, sillä ranta oli heti vieressä. Oli kuitenkin sen verran likainen, että päätettiin muuttaa suunnitelmia. Hypättiin bussiin ja mentiin Kelibian kuuluisalle rannalle. Ranta oli hieno, puhdas ja melko täynnä. Mahduttiin kuitenkin hyvin sekaan. Vesi oli todella kirkasta, veden alla näki pitkälle ja pohjan näki kirkkaasti syvälläkin. Rannalla oltiin melkein auringonlaskuun  asti, sillä ravintola, johon oltiin menossa syömään, oli ihan vieressä. Rannalla ollessa Moez liittyi joukkoon. Ravintolaan mennessä nähtiin mahtava auringonlasku.

Yuliya ja Ahmed pelaamassa iltahämyssä
Ilta saapuu
Auringonlasku
Auringon laskettua (n.19.35) sai vihdoin alkaa syömään. Melkoinen nälkä olikin, kun edellisen kerran oli syönyt yhden aikaan yöllä. Ensimmäisenä ruokalajina oli keitto, taisi olla tomaatti-keitto, jossa oli tonnikalaa. Tonnikala on muuten semmoinen aines, jota laitetaan täällä melkeinpä jokaiseen ruokaan. Toisena ruokalajina oli brickejä tonnikala-sinappi täytteellä. Kolmantena saatiin varsinainen pääruoka, valinnan mukaan kalkkunaa tai kalaa. Jälkiruuaksi saatiin perinteisesti vesi- ja hunajamelonin paloja. Ruoka maistui todella hyvälle ja sen jälkeen oli kyllä melko täysi olo. Ei taideta kyllä laihtumaan päästä, vaikka päivät paastotaankin ;).

Ravintolan jälkeen oli tarkoitus mennä kierrokselle katsomaan kaupunkia, mutta pojat ei olleet ottaneet huomioon, että auringonlaskun jälkeen on yleensä melko pimeää. Mentiinkin sitten kahvilaan istumaan iltaa. Useita tunteja siellä taisi vierähtää, viimeiset juomatkin saatiin vasta pari tuntia tilauksesta.

Moez, Ahmed ja Raluca
Jääkahvia kermavaahdon ja jäätelön kera, hinta 4 dinaaria
Loppu yö vietettiin talolla, vaan ei suinkaan nukkuen, vaan makoiltiin katolla olleella parvekkeella ja katsottiin tähtiä. Melkein yhtä hieno tähtitaivas oli kuin Saharassa. Kolmen aikaan vietettiin S'hour, viimeinen tilaisuus syödä ennen kello 3.30 rukouskutsua ja päivän paastoa. Pojat oli valmistaneet meille perinteistä makeaa couscousia. Siinä oli käytetty mm. maitoa ja siinä oli taateleita ja keltaisia rusinoita. Päälle pirskotettiin vielä vähän ruusuvettä. Ruokaa oli paljon ja kaikki halukkaat sai varmasti mahansa täyteen. Ihan heti ei pitäisi huomenna nälkä yllättää :).
Masfouf
Ruuan jälkeen istuttiin parvekkeella juttelemassa ja viimeiset taisi mennä nukkumaan puoli 4:n pintaan. Itse jatkoin vielä valvomista, sillä aurinko oli juuri nousemassa ja näköala oli otollinen auringon nousun seuraamista varten, eihän sitä malttanut jättää välistä :). Auringon nousu oli todella kaunis ja tunnin päästä siirryin viereiselle parvekkeelle nukkumaan.

Sunnuntai aamuna heräsin puoli yhdeksän aikoihin auringon paistaessa kasvoihin, ei mitenkään huono herätys :). Lähtö ajaksi oli sovittu 9, joten sama oli nousta. Yhdeksän ja kymmenen välillä suunnattiin katsomaan läheistä linnoitusta. Vähän kulttuuriakin välissä :). Linnoitus oli hyvin säilynyt ja hyvin hoidettu. Erityisen hienoja oli osa seinistä, kivet olivat todella erikokoisia ja värisiä, kivien välisessä laastissa oli mielenkiintoisia pyörökuvia ja jopa kotilon kuoria näkyi siellä täällä.

Muita odotellessa voi vaikka hetkeksi torkahtaa ;)

Tuuli oli harvinaisen kova

Linnoituksen jälkeen suunnattiin samalle rannalle, jossa oltiin lauantaina. Tällä kertaa saatiin melkein koko ranta itsellemme, sillä keli oli Tunisialle hyvin epätyypilliseen tapaan pilvinen ja jossain väleissä jopa ripsi vettä! Melkein samantien, kun lähdettiin rannalta pakkaamaan, aurinko alkoi paistamaan... Talolla käytiin suihkussa, pakattiin ja lähdettiin takaisin kotiin. Matka ei ollut pitkä, mutta takaisin piti olla hyvissä ajoin ennen päivän paaston päättymistä.