sunnuntai 12. elokuuta 2012

Hammamet 2

On vähän kiirettä pitänyt, eikä ole ehtinyt tänne kirjoitella, mutta tässä siis viikon takaisia tapahtumia. Viikko sitten lähdettiin toista kertaa Hammamediin. Aamulla yllätyttiin tosissaan, sillä bussi oli etuajassa! Matka sujui rattoisasti ja perillä oltiin aamupäivällä. Muut jäi seisoskelemaan bussin vieressä olleen ravintolan eteen. Bettyn kanssa käveltiin vaan pokkana ohi, tiedettiin, että yövytään samassa hotellissa kuin viime kerralla. Katsottiin muita, että ottakaa te vaan huone siitä ravintolasta, me mennään kyllä hotelliin ;). 6 samaa ihmistä oli mukana tällä reissulla, kuin ensimmäisellä reissulla vaikka koko porukka oli paljon isompi. Niin se porukka vaihtuu ja aika kuluu. Jaettiin huone Bettyn kanssa. Ensimmäiseksi tarkistettiin, että vessa toimii ja lavuaari on kiinni seinässä ;). Löydettiin jopa suihkuverho, kaapista. Ruth ja Meri jakoivat huoneen, jonka jaoin viime kerralla Majdin kanssa. Edelleenkin lavuaari oli vähän irtonainen ja vessan ovi ei pysynyt kiinni, puhumattakaan että sen olisi saanut lukkoon. Mukava tietää, että jotkut asiat pysyvät ennallaan :).

Aamu päivä vietettiin rannalla. Oli vähän laiska olo, joten uitiin jonkin aikaa ja loppu aika torkuttiin rannalla. Muut halusi lähteä lounaalle, joten pakattiin kamat ja lähdettiin etsimään auki olevaa ravintolaa. Ei tarvinnut edes kauaa etsiä, sillä Hammamet on sen verran turisti-paikka, että auki olevia ravintola oli ihan kulman takana. Sama paikka, jossa viimeksi syötiin sunnuntaina lounas. Tunisiassa on muuten hyvin harvinaista, että kaikki ruuat saapuisi yhtä aikaa, on siis ihan turha odotella, että kaikki saavat ruokansa, ennen kuin alkaa syömään. Paastotessa ei haittaa olla muiden lähellä niiden syödessä, mutta kyllä istumapaikka tuli silti valittua tuulen yläpuolelta :). Oli niin rento ja laiska olo, että istuskelin vain terassilla ja taisin siinä tunnin verran nukahtaakkin, ihana oli kuunnella meren kohinaa ja varjossa ei ollut edes liian kuuma. Toinen tunti tuli nukuttua ihan sängyssä. Herättiin sopivasti päivälliselle. Päivällinen syötiin hotellilla, oli salaattia, patonkia, brickejä, keittoa, spagetti-kastiketta ja vesimeloneita. Varsin perinteinen Ramadan-päivällinen siis.

Syönnin jälkeen mentiin istumaan rannalle. Istuttiin, juteltiin ja välillä käytiin kävelemässä rantaa pitkin. Kuu nousi taivaalle ensin todella oranssihtavana, mutta vaaleni noustessaan. Punertava taivas yöllä tarkoittaa kuulemma kuumaa seuraavaa päivää, punertavasta kuusta en ole varma. Rannalla käveleskelyn jälkeen palattiin hotellille ja kerättiin tarvittavat kamat Medinaan lähtöä varten. Ramadanin aikana kaikki on auki alkuyöstä, kuten myös Medina. Oltiin Bettyn kanssa yllättyneitä, kun Aziz ja Moez antoivat meidän johtaa porukkaa, tiedettiin kyllä reitti hyvin. Tosin meidän oleminen ensimmäisenä tarkoitti pysähtymistä jäätelölle matkalla ;). Tiedät, että on kuuma ilma, kun jopa yöllä näet jäätelön huuruavan viedessäsi sen ulos... Medinassa saatiin kierrellä vapaasti. Myyjät olivat täynnä energiaa syönnin jälkeen ja olivat entistä innokkaampia houkuttelemaan meitä kauppoihinsa.

Medinassa kiertelyn jälkeen siirryttiin ranta-kahvilaan Medinan takana. Vähän järjestelyjä vaati 30:n ihmisen mahduttaminen samaan pöytään. Loppujen lopuksi osa lähtikin tupakoijien puolelle, sillä halusivat polttaa Šišoja. Pikku hiljaa porukka lähti takaisin hotellille. Moez, Camille, Betty, Ruth, Jamil ja minä taidettiin olla viimeiset, sillä viivyttiin kahvilassa puoli kolmeen asti. Nähtiin muuten ennen lähtöä hyvin koulutettu rottweiler, meni kahden pörhistelevän kulkukissan ohi löysällä hihnalla korvaansa lotkauttamatta :). Vähän ennen kolmea palattiin takaisin hotellille S'hourille. Muut meni nukkumaan, mutta jäätiin Moezin ja Jamilin kanssa alakertaan. Hetken päästä myös Yasmina ja Abdullah liittyivät seuraan. Ruuaksi oli jogurttia, patonkia ja muffinit. Tarjolla ollut maito oli niin pahan makuista, että siihen piti sulattaa sokeria, ennen kuin sitä viitsi juoda. Syönnin jälkeen lähdettiin nukkumaan. Nukkuminen oli vähän vaikeaa, sillä ilma oli todella kuuma, huoneissa ei ollut ilmastointia ja koko yön joku kärpänen kiusasi joko pörräämällä korvan juuressa tai laskeutumalla käden tai jalan päälle. Lisäksi, koska parvekkeen ovet oli auki, pääsi aurinko noustessaan paistamaan suoraan meihin.

Aamulla heräiltiin, Betty kävi aamupalalla ja selvitti samalla ohjelman sunnuntaille. Oli hyvin aikaa pakata, ennen kuin piti olla valmis lähtöön. Bussilla mentiin tutun näköiseen paikkaan, nimittäin Yasmine Hammamedin Medinaan. Kyseinen Medina on liian tekemällä tehty, eikä oikeasti ole edes lähellä kunnollista Medinaa. Tällä kertaa ei kuitenkaan menty varsinaiseen Medinaan, vaan Moezilla oli muita suunnitelmia. Ensiksi käytiin vene-retkellä, jossa opittiin joidenkin veljesten elämästä ja Tunisian historiasta. Oli hieman aikansa elänyt kierros, nimittäin useammaltakin nukelta puuttui käsiä ym. Jännittävin asia kierroksella oli oikea korjausmies yhdessä kohtaa kierrosta ;D. Kierroksen jälkeen oli vuorossa 5D elokuvanäytös. Pojat oli valinneet meille kauhunäytöksen. Kyllähän se elokuva hieman elävämmältä tuntui 3D lasit päässä. Lisäksi penkit heiluivat, naamalle tuuli ja jopa jaloissa tuntui liikettä kun luurangot kaivautuivat haudoistaan. Täytyy myöntää, että vähän tuli jalkoja nostettua lattialta ;). Leffan jälkeen oli vuorossa elämyspuisto Carthageland. Oli kolme tuntia aikaa kiertää puistoa ja se oli kyllä enemmän kuin riittävästi. Käytiin mm. labyrintissä, rengasveneessä useammankin kerran, viikinki-laivassa, törmäily-autoissa ja muutamassa muussa laitteessa. Vaikka pidettiin lounas-tauko, oli aikaa silti ylimääräistä. Sen verran kuuma päivä oli, että paastoaminen ei ollut niin helppoa, kuin monena muuna päivänä. Jamilistakin näki, että päivä otti todella koville, ei nimittäin edes juonut mitään.
Mitattiin onko Milenko tarpeeksi pitkä laitteisiin
Rennosti varjossa on mukavampi odotella
Näkymiä sokkelossa

Mini-eläintarhan häkitkin olivat todella minejä :(

Takana: Amalia, Jamil ja Piotrek
Edessä: Zarina, Yasmina ja Abdullah
Ruth ja Moez
Takana: Nuria ja Joan
Edessä: Amalia, Jamil ja Piotrek
Natalia ja Juan

Ennen kotiin lähtöä oli vuorossa vielä muutama museo. Ensimmäisessä museossa oli maalauksia esitetty nukkejen avulla, ei mitenkään ihmeellinen näyttely. Toinen museo kertoi uskontojen historiasta Tunisiassa, olisi voinut muuten jäädä tutustuminen melko pintapuoliseksi, mutta opas oli niin asialleen omistautunut, että herätti koko näyttelyn ihan uudella tavalla henkiin. Opittiin mm. että Tunisiassa ei naista voi ostaa vaimokseen tämän isältä kameleilla, vaan kamelit annetaan tyttärelle. Jos tytär suostuu kosintaan, saa kosija sekä vaimon että kamelit, mutta jos nainen kieltäytyy, ei kosija saa mitään. Kaikki tai ei mitään meiniki siis ;). Muutenkin miehen tulisi antaa vaimolleen paljon koruja osoituksenaan rakkaudestaan.

Moez tutustumassa museo-esineisiin
Lähes koko porukka

Museo-opas
Porukka alkoi olla jo vähän väsynyttä
Paastoajan painajainen
Museoiden jälkeen oli varmaan vaikein hetki tähän mennessä paastota. Ilma oli nimittäin edelleen todella kuuma ja päivä oli ollut pitkä. Muut päättivät, että haluavat ostaa jäätelöitä. Mentiin Jamilin kanssa vähän kauemmaksi varjoon istumaan, ettei tarvitse katsoa koko ajan muiden jäätelön syöntiä. Olisikin muuten varmasti ollut ihan ok, mutta Natalia tuli ihan viereen syömään jäätelöään. Taisi tulla vähän pahasti tiuskaistua, ei siinä vaiheessa enää pinna riittänyt. Sovittiin Abdullahin ja Yasminen kanssa, että yöllä mennään kolmestaan jäätelölle, kunhan saadaan taas syödä :). Matkalla takaisin lähes kaikki nukkuivat. Melko hiljaista siis oli bussissa. Takaisin La G:ssä oltiin vain hetki ennen auringon laskua, eli ei kauaa tarvinnut odottaa syönnin aloittamista. Syönnin jälkeen siirsin kamerasta kuvia koneelle, kun yht' äkkiä Yasmina tuli etsimään minua jäätelön kanssa, ei ole hetkeen jäätelö maistunut niin hyvälle. Kiitos Yasmina ♥.