maanantai 11. kesäkuuta 2012

Hammamet

Ensimmäinen retkemme suuntasi etelään Tunisian rannikkoa pitkin. Hammamet on kuuluisa rannoistaan ja siellä käy paljon turisteja vuosittain. Lauantaina sää oli harvinaisen pilvinen, kun hyppäsimmä bussiin ja aloitimme matkamme. Tunnelmaan sää ei kuitenkaan vaikuttanut :). Mukana oli yhteensä 11 harjoittelijaa (minä, Majd, Bettina, Ruth, Robert, Christopfer, Fuad, Larissa ja Junior, Omar sekä Camille) ja 3 IAESTE:laista (Aziz, Nizar sekä Moez).

Hammametissa yövyimme hotellissa. Sinne olisi voinut muuttaa kokonaan pelkästään maiseman takia, oli nimittäin mahtava meri-näköala parvekkeelta. Kylpyhuone kuitenkin oli sen tasoinen, että sitä ei mielellään käyttänyt. Kuumaa vettä ei tullut yhtään, lavuaarin hanasta tuli ensin niin ruosteista vettä, että suosiolla pestiin hampaat pullovedellä, lavuaari ei ollut kunnolla seinässä kiinni, eli koko ajan pelotti, että se irtoaa kokonaan ja suihkuverhon puuttumisen takia koko kylpyhuone oli märkä suihkun jälkeen. Kaiken huippu oli kuitenkin vessanpönttö. Se ei nimittäin automaattisesti täyttänyt vesisäiliötä, vaan vessassa käynnin jälkeen piti ensin vääntää vivusta, jolloin säiliö täyttyi, nostaa säiliön kansi pois ja vetää vessa säiliössä olleesta vivusta, sillä kannen päällä ollut vivun osa oli kadonnut jonnekkin. Ei hotellissa onneksi käyty kuin nukkumassa ja peseytymässä uinnin jälkeen.

Ensiksi lähdimme porukalla Medinan vieressä olevaan kahvioon, josta oli mahtava näköala merelle.

Kahvin jälkeen menimme Medinaan ja siellä vierailimme linnoituksessa, johon pääsee ilmaiseksi ISIC-opiskelijakortilla (muuten 5 dinaaria).

Kateellisena katseltiin katolla nukkuvaa kissaa, joka osasi ottaa kaiken ilon irti elämästä :).

Medina on täynnä pieniä kojuja, joista löytyy kaikkea mitä turistit voivat haluta.

Medinan jälkeen mentiin hotellin lähellä olevalle rannalle. Keli oli vielä vähän pilvinen, mutta ilma oli silti lämmin. Monet kävivät uimassakin, toiset tyytyivät kahlaamaan rannalla. Meri oli melko aallokkoinen ja uimaan mennessä sai varoa virtauksia. Aaltojen koko vaihteli melko pienestä isoon.

Uimisen lisäksi pelailtiin ja vain vietettiin aikaa porukalla.

Illalla lähdettiin päivälliselle läheiseen ravintolaan. Samalla katsottiin Saksa-Portugali jalkapallo-peliä. Pelin katsomista vaikeutti hieman lukuisat sähkökatkot. Syönnin jälkeen jakaannuttiin muutamaan ryhmään. Osa meni rannalle kävelemään, osa taisi lähteä jo hotellille ja loppujen kanssa lähdettiin rannalle oluelle  juhlistamaan Saksan voittoa. Juttua riitti laidasta laitaan normaalista kevyestä jutustelusta homojen adoptio-oikeuteen ja sen vaikutuksesta lapseen. Iltaa myöten taivas kirkastui ja kuu valaisi kauniin kuunsillan mereen. Yöllä osa pojista jatkoi iltaa jossain paikallisessa yökerhossa, mutta siinä vaiheessa hipsittiin Bettyn kanssa jo nukkumaan.

Sunnuntai valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Aamupäivä vietettiin uiden ja pelaillen rannalla.

Hammamet

Ranta

Merirosvo-laivoja horisontissa

Lounaan jälkeen oli valitettavasti aika lähteä. Ennen kämpille palaamista käytiin vielä Yasmine Hammametissa. Sieltä löydettiin merirosvo-laivat, joita oltiin aamulla nähty seilaamassa Hammamedin lähistöllä.
Merirosvo-laiva

Myös Yasmine Hammametissa on Medina ja vierailimme myös siellä. Medinassa oli monenlaista nähtävää. Myynti-kojujen lisäksi siellä oli paljon eläimiä ja näimme jopa esityksen perinteisistä tunisialaisista häämenoista. Näimme esityksessä olleen hevosen myöhemmin ja sen olo vaikutti todella tukalalta. Sillä oli jaloissa jonkinlaiset nahkaiset koristeet, jotka olivat hiertäneet ihoa rikki, ja kuolaimet tms. näyttivät olevan liian kireällä tai muuten huonosti, sillä hevonen yritti kokoajan saada niitä pois.

Hammametissa oli monessa paikassa myös haukkoja, joiden kanssa sai maksua vastaan ottaa kuvia. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että haukka koulutetaan pysymään ihmisen luona ja se tekee sen omasta halustaan, kuten haukat joita käytetään metsästyksessä. Näiltä haukoilta oli sitä vastoin leikattu siivistä sulkia, etteivät ne pystyneet lentämään ja tämän lisäksi ne olivat kiinni puolen metrin mittaisessa narussa. Medinassa oli niiden lisäksi muutama aavikkokettu. Sääliksi kävi aina kun niitä jossain näki :(.